• شناسه خبر : 60611
  • تاریخ انتشار : 22 آذر 1400 - 04:32

مدیر جهاد کشاورزی نمین از تجهیز ۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به سیستم آبیاری نوین خبر داد.

 

آبیاری مزارع کشاورزی

 

شهرام محسنی تعداد روستاهایی که از آب زیرزمینی و سطحی استفاده می کنند را ۳۰ روستا ذکر کرد و افزود: میزان آب سطحی ورودی به منطقه ۹.۵ میلیون متر مکعب، تعداد چاه کشاورزی منطقه حدود ۵۵۷ حلقه و راندمان های آبیاری شبکه های سنتی منطقه ۳۵ درصد است.

وی گفت: با توجه به اینکه اصلی ترین منابع تامین آبی اراضی زراعی ، رودخانه های دائمی و فصلی و چاه ها، قنوات، چشمه سارها و سد مخزنی است، با هدف افزایش راندمان انتقال آب و اجرای پروژه کانال های بتنی و بازسازی و احیای قنوات و استخرهای کشاورزی توسط مدیریت جهاد کشاورزی نمین بخشی از مشکلات کم آبی منطقه کاهش خواهد یافت.

مدیر جهاد کشاورزی نمین همچنین اظهار کرد: تجهیز اراضی به سیستم نوین آبیاری یکی از دغدغه های این شهرستان بوده و از ابتدای امسال تاکنون با اعتبار ۵۸ میلیارد ریال ، تجهیز ۴۶۱ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به سیستم نوین آبیاری در قالب ۱۷ پروژه در دست اجراست.

محسنی بیان کرد: ۱۴ پروژه به مساحت ۱۳۱ هکتار با اعتبار ۲۷ میلیارد ریال اجرا و به مرحله بهره برداری رسیده است که همگی از پیشرفت فیزیکی بالای ۵۰ درصد برخوردار می باشند.

وی کوچک بودن قطعات زراعی، حاکم بودن نظام آبیاری سنتی، پایین بودن راندمان های آبیاری، تعرض به حریم منابع آبی نظیر رودخانه ها، قنوات، انهار و بندها، افت شدید سفره آبیاری زیرزمینی ،نبود برنامه برای تجهیز و یکپارچه سازی اراضی، عدم تسطیح اراضی ، عدم توجه به لوله گذاری ، و کافی نبودن تسهیلات احداث استخر و موتورخانه و تاسیسات آبرسانی را از عوامل باردارنده برای گسترش تاسیسات آبی و کاهش رغبت کشاورزان نمین ذکر کرد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up