• شناسه خبر : 65735
  • تاریخ انتشار : 07 خرداد 1401 - 11:36

نایب رئيس شورای اسلامی شهر اردبیل با اشاره به اینکه مهندسان ما اهرم كافي براي مقابله با تخلفات ساختماني را ندارند، گفت: صدور گواهينامه خارج از ضوابط قانوني به بروزچنین مشكلات دامن زده است.

میرمحمد سیدهاشمی: مهندسان اهرم كافی برای مقابله با تخلفات ساختمانی را ندارند

مهندسان ناظر مورد حمایت قرار نمی گیرند


به گزارش شهرخوان، میرمحمد سیدهاشمی در جلسه فوق‌العاده شورای شهر اردبیل با موضوع ايمن‌سازي ساخت و سازهاي شهري در اردبيل اظهار كرد: به دنبال وقوع حادثه تلخ متروپل در آبادان، با دعوت از اعضاي نظام مهندسي، انجمن انبوه‌سازان، معاونت عمراني، مديريت بحران و همچنين ايمني ساختمان سعي كرديم تا ابعاد مختلف اين حوادث را بررسي كرده تا از تكرار آن در شهر اردبيل جلوگيری شود.

وي تصريح كرد: بروز حوادث تلخي همچون پلاسكو و متروپل در آبادان احساسات مردم را جريحه‌دار كرده و دغدغه‌ و نگراني جدي در حوزه ساخت و ساز به وجود آورده تا با گودبرداري‌هاي غيراصولي و ساخت و سازهاي ناايمن جان مردم و سرمايه اجتماعی و اقتصادی آنها به مخاطره نيفتد.

اگر ناظران به شایستگی عمل کنند اتفاقی ناگواری مثل متروپل اتقاق نمی افتد

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل تبعات اجتماعي، فرهنگي و امنيتي اين موضوع را غيرقابل توصيف بيان كرد و افزود: در قانون وظيفه تمام فعالان عرصه ساخت و ساز با صلاحيت مشخص تعريف شده و نظام مهندسي، شهرداری، پيمانكاران، مشاوران و اكيپ‌هاي اجرايي داراي صلاحيت وظايفي را بر عهده دارند كه اگر به شايستگي عمل شود، شاهد بروز حوادث تلخ و ناگواري نخواهيم بود.

وي با بيان اينكه كارگران ساختماني بايد از آموزش و مهارت حرفه‌اي برخوردار شده و گواهينامه آنها به شكل صحيح صادر شود، خاطرنشان كرد: صدور گواهينامه خارج از ضوابط قانوني به بروز مشكلات دامن زده و به رغم آن كه دولت هزينه سرسام‌آوري را در حوزه بيمه كارگري و حمايت از آنها پرداخت مي‌كند اما نظارت لازم صورت نمی‌گیرد.

سيد هاشمی با تاکید بر تقویت رابطه صنعت ساختمان و دانشگاه گفت: کشور نیازمند مديريت يكپارچه در حوزه ساخت و ساز در كشور است.

سيد هاشمی ادامه داد: مهندسان ما اهرم كافي براي مقابله با تخلفات ساختماني را ندارند و ضروري است تا كارشناسان شهرداري اين گزارش‌ها را مورد بررسي و رصد قرار دهند.

وي ضرورت تقويت مهارتی اكيپ‌هاي اجرايي را به صورت حرفه‌اي در كنار كارفرمايان توانمند يادآور شد و تصريح كرد: ارتقای ايمني محیط کار بايد مورد توجه قرار گیرد و در اين زمينه اداره كل تعاون، كار و رفاه اجتماعي متولي اصلي است و در كنار آن فني و حرفه‌اي نيز بايد ارتقا صلاحيت مهارتي را براي جامعه كارگري بر عهده بگيرد.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر اردبيل خاطرنشان كرد: بايد ترك فعل‌ها نيز در اين حوزه گزارش شده و معاونت عمراني استانداري به شكل هماهنگ زمينه و بستر اقدامات عملياتي را در ارتقا ايمني ساخت و سازها انجام دهند.

️وي اضافه كرد: مي‌توان با ايجاد زيرساخت‌ها به ويژه در سامانه الكترونيكي، گزارش‌هاي تخلفاتي را به سرعت انجام داده و در همان گام‌هاي نخست جلوي ساخت و ساز ناايمن را گرفت.

تخریب ساختمان

مهندسان اهرم كافی برای مقابله با تخلفات ساختمانی را ندارند



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up