• شناسه خبر : 73128
  • تاریخ انتشار : 28 تیر 1402 - 02:07

نویسنده: صادق پارسا

 

بوستان‌ها و پارک‌ها امروزه به فضاهایی ضروری برای زندگی مردمان شهری تبدیل شده‌اند؛ فضاهایی که با آوردن طبیعت به زندگی پر دود و دم شهری، آرامش را به تن و جان ما هدیه می‌کنند. شاید به همین خاطر در هر شهری که باشیم هر از گاهی از میان هیاهو و سروصدای ازدحام شهری هوس گذراندن اوقاتی را در بوستان‌های شهر به دل راه می‌دهیم.

اردبیل در چند سال اخیر شاهد احداث قارچ گونه ساختمان بود و تا جایی که چشم می‌بیند سیمان است و آجر،  به غیر از محدوده شورابیل و کارشناسان در مناطق کم برخوردار هم کمتر محدوده‌ای به پارک و فضای سبز اختصاص داده شده است. با شهروندان محله‌های مختلف که گفت‌وگو کنید، یکی از مشکلاتشان محروم ماندن از پارک و فضای سبز است و اینکه نمی‌توانند ساعتی را به آرامش ‌در محیطی باز بگذرانند.

اما در چند سال اخیر تلاش‌هایی از طرف شهرداری صورت گرفته تا میزان فضای سبز در منطقه گسترده‌تر شود.

تملک باغ شریعت، احداث پارک ملایوسف، احداث پارک میر اشرف و تبدیل زمین خالی به بوستانها و فضای سبز ‌حرکتی در همین مسیر و برای پاسخ گفتن به این نیاز بوده است.

اما پارک شهدای بعثت با مساحت 2.5 هکتار نمونه بارز یکی از پارک هایی که از لحاظ عمرانی شهری اردبیل بی نظیر است.

اول اینکه این پارک در راستای توسعه متوازن شهری احداث شده است. بررسی ها نشان می دهد که سرانه فضای سبز در آن منطقه بسیار پایین بوده و اکثر خانه ها آپارتمانی و بدون حیاط هستند که احداث این پارک باعث شده بیشتر افراد ساعاتی را در پارک‌ها یا فضاهای سبز سپری کنند تا بتوانند از هوای آزاد و محیطی سرسبز و زیبا بیشترین بهره را ببرند.

دوم اینکه یکی از اهداف این پارک ارتقای شاخص توسعه و پایدار اجتماعی در این منطقه است. همین هدف باعث شد تا مهم‌ترین کارکرد این پارکرد، کارکرد انسانی آن باشد. به عبارتی مدیران شهری در این پارک امکاناتی را برای همه سنین بویژه تفریح خانواده‌ها و بچه‌ها در نظر گرفته اند. رینگ کامل پیاده روی، نصب نیمکت و تندیس، کاشت درختچه ها و گلهای متنوع،  نصب چندین وسایل بازی کودکان، احداث ایستگاه سلامتی، رینگ دوچرخه سواری از آن جمله است که زمینه ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و سلامت عمومی را فراهم می کند.

سوم اینکه این پارک همه امکانات یک پارک استاندار را برای شهروندان مهیا کرده است. بعنوان مثال بیشتر پارک‌ها نور کافی ندارند و هنگامی که به پارک‌ها می رویم به جای این‌که دل ما باز شود بیشتر حس دلتنگی و افسردگی بر ما غالب می‌شود ولی شب های پارک شهدای بعثت بخاطر نصب چراغ های متنوع و رنگارنگ و نورپردازی مدرن هم بسیار زیباست و این پارک، عصر ها و شب ها میزبانی برای دورهمی خانوادگی شده است که باعث افزایش تعاملات اجتماعی می شود. فضای تجهیز شده با ست های ورزشی معلولین، ایجاد سرای فزرانگان، احداث سرویس بهداشتی از دیگر امکانات این پارک است.

چهارم اینکه پارک شهدای بعثت فضایی خواهد بود سرزنده، هویت مند و بستر تعاملات اجتماعی، آرامش بخش و زیبا، همه شمول از لحاظ اجتماعی( بانوان و آقایان) سنی ( کودکان، نوجوانان، میانسالان، سالمندان) که با الگوی طراحی باغ ایرانی، زیبایی خاصی به این منطقه داده است تا افراد بتوانند با آرامش و بدون دغدغه ساعات خوبی را در پارک‌ها سپری کنند.

پنجم اینکه این پارک در زمینی بایر احداث شده که بخاطر دکل های برقی کاملا بلااستفاده و محل تخلیه نخاله های ساختمانی بوده است و در طرح تفصیلی مصوب سال 1385، بعنوان کابری فضای سبز پیش بینی شده بود.  ولی از آن زمان تا کنون هیچ پیشرفتی نداشته است ولی در مدت 3 ماه توانست در تیرماه سال 1402 عملیاتی و آماده بهره برداری قرار گرفت که به نوبه خود در تاریخ پروژهای شهری اردبیل بی نظیر است.

ششم هم اینکه این پارک در 3 بلوک آماده و تکمیل می شود که عبارتند از :

بلوک اول با مساحت 9612 متر مربع  شامل رینگ چمن مصنوعی، فضاهای باز انعطاف پذیر چند منظوره برای فعالیت ورزشی گروههای مختلف.

بلوک دوم که به سرای فرزانگان مشهور است با مساخت 2343 متر مربع با طراحی مرکز گرا توانسته است با بهره گیری از المان های کنش برانگیز شهری، نیمکت های جمعی و گل کاری انبوه فضایی توام با آرامش را بر شهروندان رقم می زند.

بلوک سوم با مساحت 13233 متر مربع با الگوی پست مدرن طراحی شده و دارای رینگ دوچرخه سواری به طول 600 متر ، فضای باز باز کودکان، فضای ورزشی تجهیز شده همگانی، سرویس بهداشتی و فضای عمومی روباز چند منظوره است.

 



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up