• شناسه خبر : 75502
  • تاریخ انتشار : 24 خرداد 1403 - 12:21

در این مطلب حقایقی از بدن از جمله گردش خون، گوش و بینی، روده و خواهیم گفت که تعجب آور است.

حقایقی از بدن که تعجب آور است

دنیا پر از واقعیت‌های جورواجور است که ما همه آن‌ها را نمی‌دانیم. این‌ واقعیت‌ها گاهی شگفت‌زده‌مان می‌کنند، گاهی ما را می‌ترسانند و گاهی باعث خنده‌مان می‌شوند. نمی‌دانم چقدر برایتان مهم است اما بهتر است تا واقعیت‎ها غافلگیرمان نکردند با آن‌ها روبه‌رو شویم و درباره آن‌ها بدانیم. شاید دانستن آن‌ها به ما کمک کند تا بیشتر هوای بدن‌مان را داشته باشیم و حواس‌مان به سلامتی‌مان باشد.

سلول‌های مرده پوست عنصر اصلی گردوغبار خانگی هستند

شما هم فکر می‌کنید منبع گردوخاک‌هایی که به سر و صورت‌مان می‌نشیند، بیرون از خانه است؟ خب باید اعتراف کنم خیلی‌ها در این باره اشتباه می‌کردیم. به گفته محققان دانشگاه لندن، انسان‌ها در هر ساعت حدود 200میلیون سلول پوستی را از دست می‌دهند و وقتی ما در خانه هستیم طبیعی است که آن‌ها کف خانه، روی مبل و تخت‌خواب و … بریزند. حجم گسترده سلول‌های پوستی که هر روز از بدن انسان‌ می‌ریزد به قدری است که دانشمندان می‌گویند انسان‌ها بیشتر از 4کیلوگرم پوست مرده را در سال از دست می‌دهند و ذرات ریز گردوغباری که در مقابل آفتاب بهتر دیده می‌شوند، پوست مرده بدن انسان هستند.

روده شما یک سیستم عصبی جداگانه دارد

تمام اندام‌هایی که سیستم گوارش را تشکیل می‌دهند از کبد، معده، روده کوچک تا روده‌بزرگ، کیسه صفرا و راست‌روده معمولا مغز دوم نامیده می‌شوند. این تنها اندام در بدن با سیستم عصبی خود شامل صد میلیون نورونی است که در دیواره روده مدفون شده‌اند.
نورون ها را فرستنده سیستم عصبی خود در نظر بگیرید. آن‌ها سیگنال‌هایی را به عضلات، سلول‌های عصبی و سلول‌های غدد در سراسر بدن ارسال می‌کنند. این مغز دوم آ‌ن‌قدر قوی است که حتی اگر پیوند عصبی اصلی بین روده و مغز شما قطع شود، می‌تواند به کار خود ادامه دهد. این یعنی حتی اگر مغزتان نتواند با روده ارتباط برقرار کند، نورون‌های دیواره روده شما همچنان می‌توانند اطلاعات مورد نیاز برای عملکرد مستقل سیستم گوارش شما را منتقل کنند.

گوش و بینی انسان با افزایش سن، بزرگ‌تر می‌شوند؟

وقتی به عکس‌های قدیمی پدربزرگ و مادربزرگ خود نگاه می‌کنیم، متوجه می‌شویم چهره بعضی از آن‌ها به خصوص گوش و بینی چه تغییراتی داشته است. دکتر آلن ماتاراسو، استاد دانشکده پزشکی زوکر در نیویورک می‌گوید گوش‌ها و بینی شما تا دهه سوم زندگی به طور کامل رشد کرده‌اند و پس از نوجوانی، بیشتر تغییرات ظاهری آدم‌ها در سالمندی اتفاق می‌افتد. ساختارهای زیربنایی بینی و گوش‌ها از غضروف ساخته شده‌اند که بافت همبند قوی و در عین حال انعطاف‌‌پذیری توسط شبکه‌ای از پروتئین‌های ساختاری به نام کلاژن و الاستین از استخوان‌ها و مفاصل محافظت می‌کند. وقتی سن بالا می‌رود توانایی بدن در تولید رشته‌های الاستین و کلاژن جدید، کم می‌شود و همین باعث شل‌شدن غضروف‌ها می‌شود. همچنین، سن بر ساختار بافت‌های اطراف غضروف نیز تاثیر می‌گذارد. برای مثال، بافت‌های صورت که زمانی سفت بودند، همگام با افزایش سن شل می‌شوند و در ترکیب با اثرات جاذبه، این امر موجب افتادگی لاله گوش و نوک بینی می‌شود.

سیستم گردش خون انسان بیش از 96هزار کیلومتر است

به گفته موسسه فرانکلین، اگر سیستم گردش خون کودک- ما فقط درباره سیاهرگ‌ها، شریان‌ها و مویرگ‌ها صحبت می‌کنیم- صاف قرار می‌گرفتند بیش از 60هزار مایل طول داشتند. این عدد وقتی به بزرگ سالی می‌رسیم به صد هزار مایل معادل بیش از 160هزار کیلومتر رگ‌ خونی تبدیل می‌شود. بهتر است بدانیم هر یک مایل برابر با 609. 1کیلومتر است و با این حساب رگ‌های بدن ما به قدری طول و درازا دارد که می‌تواند چندبار دور کره زمین بچرخد. این رگ‌ها شامل سیاهرگ‌، سرخرگ و مویرگ‌های زیادی است که هر کدام در بردن و آوردن خون و اکسیژن نقش بسیار مهمی دارد.

منبع: Reader’s Digest

Facts about the body that are surprising



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up