• شناسه خبر : 73409
  • تاریخ انتشار : 19 مرداد 1402 - 12:23

چه کسانی به سراغ جنگل شناسی و اکولوژی جنگل می‌روند و چه چیزی در انتظار دانش‌آموخته‌های جنگل‌شناسی است؟

جنگل

من کی ام؟

من محدثه شهابی‌مقدم هستم. دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد رشته جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان. حدود ۴سال است که در اداره منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان شمالی مشغول به کار هستم.

دانش‌آموخته جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل دقیقا چه کار می‌کند؟

دانش آموختگان این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که کسب می‌کنند، می‌توانند ثروت‌های طبیعی نهفته در جنگل‌ها را حفظ کنند و برای تامین نیازهای مردم با برنامه‌ریزی صحیح و مشارکت در اجرای تحقیقات و آموزش به کار‌گیرند. همچنین آن‌ها توانایی لازم برای ایجاد و توسعه جنگل را طی دوران تحصیل خود به دست خواهند آورد. بسیاری از رشته‌های فنی در مقطع کارشناسی فاقد گرایش هستند و در این مقطع تنها گرایش جنگل‌داری و جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل ارائه می‌شود. گرایش‌های تخصصی مانند مهندسی جنگل و اکولوژی آن، مهندسی آسیب‌شناسی جنگل، مسائل اقتصادی- اجتماعی و … در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می‌شود و دانشجویان می‌توانند براساس علاقه در گرایش مد نظر خود مشغول به تحصیل شوند.

از چه مسیری می‌توان وارد این رشته شد؟

رشته اکولوژی جنگل و جنگل‌شناسی زیرمجموعه کنکور علوم‌ تجربی است. برای ورود به این رشته باید در آزمون سراسری رتبه لازم را کسب کنید. ظرفیت پذیرش برای این رشته در دانشگاه‌های سراسری مطلوب است و هر سال تعدادی از متقاضیان شرکت‌کننده در کنکور برای قبولی در این رشته با هم به رقابت می‌پردازند. طول دوره کارشناسی رشته جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل 4سال است.

اهمیت و کاربرد رشته اکولوژی جنگل و جنگل‌شناسی در چیست؟

این رشته در ایران یک رشته کاربردی و مهم تلقی می‌شود. جنگل‌های ایران قسمتی از منابع طبیعی تجدید‌شونده کشور هستند که در زمره انفال عمومی (اصطلاحی برای اموالی مانند کوه، جنگل، دره‌ها و …) بوده و اداره و برنامه‌ریزی آن ها بر عهده دولت است. به‌همین دلیل باید در بخش دولتی، مدیران و برنامه‌ریزان قابلی وجود داشته‌باشند تا با تهیه طرح‌ها، برنامه‌ریزی صحیح و نظارت بر حسن اجرای آن ها از این منبع به طور درست و ادامه‌دار بهره‌برداری ، از تخریب آن ها جلوگیری و در احیا و توسعه آن‌ها کوشش‌کنند. لازمه چنین برنامه‌هایی تربیت افراد متخصص با بینش و آگاهی در زمینه‌های مختلف علوم و فنون جنگل است.

این رشته به درد چه کسانی می‌خورد؟

دانش‌آموزانی که برای ادامه تحصیل در دانشگاه، رشته جنگل‌شناسی را انتخاب‌می‌کنند، باید دوستدار و دلسوز طبیعت و جنگل باشند. برای تامین نیروهای کارآمد برای حفاظت، احیا، بهره‌برداری و اداره درست جنگل‌ها لازم است افرادی که در این زمینه از کارایی کافی برخوردار باشند، تربیت شوند. دانش‌آموخته‌های این رشته با استفاده از دانش و اطلاعاتی که کسب می‌کنند، خواهندتوانست ثروت‌های طبیعی نهفته در جنگل ها را حفظ کنند. همچنین آن ها توانایی لازم برای ایجاد و توسعه جنگل را طی دوران تحصیل خود به دست خواهند آورد.

بازار کار رشته جنگل‌شناسی در ایران چطور است و چطور می‌توان در آن به موفقیت رسید؟

اگر بخواهیم کلی بگوییم بازار کار خوبی را نمی‌توان برای این رشته و دانش‌آموخته‌های آن در ایران متصور شد اما دانش‌آموخته‌های جنگل‌شناسی می‌توانند با تقویت رزومه و افزایش مهارت‌های علمی و عملی، جایگاه شغلی ویژه‌ای را در بازار کار به دست‌بیاورند. با توجه به اهمیت وجود جنگل‌ها در کشور ایران چشم‌انداز خوبی برای این رشته در آینده وجود دارد.

کارشناس (مهندس)، مدیر یا مجری متخصص در تهیه‌ طرح‌های جنگل‌داری در سازمان‌های جنگل‌ها، مراتع و اداره منابع طبیعی و آبخیزداری، کارخانه‌های صنایع چوب تولیدکننده فراورده‌های مختلف چوبی، کارخانه‌های خمیر و تدریس در دانشگاه ‌ها از مشاغلی‌ است که دانش‌آموخته‌های این رشته می‌توانند به سراغش بروند. البته بعد از پایان دوره کارشناسی یا کارشناسی‌ارشد با وجود مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات هنوز امکان استخدام سریع این افراد وجود ندارد.

درخت جنگل



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up