• شناسه خبر : 73938
  • تاریخ انتشار : 13 مهر 1402 - 01:09

ناظر آسانسورهای برج میلاد که مهندسی برق خوانده‌است، از چالش‌ها و روزهای خوب و سخت رشته تحصیلی‌ و شغلش می‌گوید.

رشته‌ای که در آن هیچ کس بیکار نیست
نویسنده : اکرم انتصاری

من کی‌ام؟

میثم طالبی ۳۶ ساله هستم و کارشناس‌ارشد مهندسی برق گرایش کنترل از دانشگاه خوارزمی تهران. فعالیت اصلی من به چند دسته تقسیم می‌شود؛ از ادامه تحصیل در مقطع دکتری و تدریس در دانشگاه تا مشاوره و نظارت بر آسانسورهای برج میلاد، ثبت اختراع در زمینه پله برقی و آسانسور و تولید محصولات صنعت آسانسور.

در رشته مهندسی برق گرایش کنترل چه خبر است؟

یکی از مهم‌ترین اتفاقات زندگی‌ام ورود به رشته برق گرایش کنترل بوده‌است تا جایی که ارتباط این رشته قوی با دنیای پیرامون خودم را به خوبی پیداکردم. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم هر جسم زنده و هر فرایند و اتفاقی که دارای پویایی باشد، در این رشته قابل بررسی است و محدودیت در ارتباط بین‌رشته‌ای وجود ندارد و به‌روزترین مطالعات مانند تلفیق هوش مصنوعی و… در این رشته اتفاق افتاده است. برای مثال بررسی کنترل سلول‌های سرطانی یکی از اتفاقات مهم برای صنعت و پزشکی‌ است که از آن در سال‌های گذشته بسیار استفاده شده‌است.

شما ناظر آسانسورهای برج میلاد هم هستید. این برج چند طبقه دارد و آسانسور تا چه طبقه‎ای بالا می رود؟

برج میلاد تهران برج مخابراتی ۴۳۵ متری در شمال غربی تهران است که بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی جهان است. این برج با ۱۳ هزار متر زیربنا از نظر وسعت کاربری سازه رأس برج، در میان تمامی برج‌های مخابراتی دنیا مقام اول را دارد. برج میلاد به دلیل بلندی بسیار و شکل ظاهری متفاوتش، تقریباً از همه جای تهران نمایان است و از این رو، یکی از نمادهای پایتخت ایران در کنار برج آزادی به‌شمار می‌آید. این برج در سازه اصلی 12 طبقه اصلی دارد و مجهز به چندین دستگاه آسانسور و پله برقی است. آسانسورهای اصلی برج با سرعت ۷ متر بر ثانیه مسافران را در کمتر از ۴۵ ثانیه به تراز (ارتفاع) ۳۰۰برج میلاد انتقال می‌دهد.

وظیفه شما به عنوان ناظر آسانسورهای برج میلاد چیست؟

من در برج میلاد وظیفه مشاوره و نظارت بر عملکرد آسانسورهای برج ، نظارت بر عملکرد مجریان، برنامه‌ریزی سرویس و نگهداری پیشگیرانه، جمع آوری اطلاعات فنی و برآورد بهینه‌سازی سرویس و نگهداری اضطراری را به‌عهده دارم. همین‌طور جلساتی را در راستای به‌روزرسانی تجهیزات آسانسور و پله‌برقی برگزارمی‌کنم.

اگر کسی در بین طبقه‌های برج گیرکند، چه اتفاقی می‌افتد؟

لایه‌های ایمنی در آسانسورهای برج مطابق استانداردهای بین‌المللی طراحی و اجرا شده‌ و احتمال گیرافتادن مسافران در آسانسورها بسیار بسیار کم است. اما اگر به هر دلیلی مسافران در آسانسور گیر‌کنند، اصلا جای نگرانی نیست؛ زیرا تمام کابین‌ها، اپراتور دارند و در این شرایط کمک‌های لازم را انجام می‌دهند. از طرفی افراد در دوره‌های گوناگون تحت آموزش‌های شرایط اضطراری قرار می‌گیرند تا در شرایط لزوم بهترین عکس‎العمل را داشته‌باشند.

رشته و حرفه شما به درد چه کسانی می‌خورد؟

رشته برق برای افرادی که روحیه جنگنده‌ و چالش‌پذیر دارند مناسب است ؛ زیرا در این رشته با چالش‌هایی مانند ایده‌پردازی و خلق روش روبه‌رو می‌شوید. اساسی‌ترین درسی که می‌تواند در ادامه تحصیل به شما کمک‌کند قطعا ریاضی، آمار، احتمال و فیزیک خواهد بود. رشته آسانسور هم از این دایره خارج نیست و خوشبختانه دانشگاه‌های خاص، این رشته را به صورت تخصصی تدریس می‌کنند و از طرف وزارت علوم و تحقیقات برای دانش‌آموخته‌ها مدرک تحصیلی تا مقطع کارشناسی صادرمی‌شود.

در این حرفه با چه سختی‌ها و خوشی‌‌هایی مواجه خواهید شد؟

در دنیای نظارت بر آسانسور با نبود آموزش صحیح، کمبود فضاهای آموزشی، عدم دسترسی به کارگاه‌های آموزشی، نیاز به کار فیزیکی، مواجهه با خطر سقوط و کار در ارتفاع روبه‌رو خواهید شد. در این شغل به دلیل شرایط خاصی که دارد باید در حال به‌‌روزکردن خود باشید. البته این شغل خوبی‌هایی هم دارد؛ حجم تقاضای بالا، دستمزد مناسب، درگیر شدن در صنایع مختلف و در نتیجه موقعیت‌های شغلی بیشتر و بهتر و شان و شخصیت شغلی مناسب بین مردم. باورهای اشتباهی مانند سهل‌انگاری در یادگیری، آسان‌شمردن کار و یک‌شبه پولدارشدن هم در این کار وجوددارد.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up