• شناسه خبر : 74320
  • تاریخ انتشار : 02 آذر 1402 - 02:50

در رشته معماری با چه چالش‌هایی دست‌و‌پنجه نرم‌ می‌کنید و چطور می‌توان در آن به یک مهندس موفق تبدیل‌شد؟

آشنایی با رشته معماری
نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامه نگار

من ندا سهراب‌زاده هستم. 32 ساله و دارای دکترای رشته معماری. در حال‌حاضر مشغول ساخت‌و‌ساز، طراحی، مشاوره و طراحی دکوراسیون داخلی هستم.

در معماری چه خبر است و کار یک مهندس معمار چیست؟

برخلاف تصور خیلی‌ها، این رشته با واحدهای درسی ریاضیات و محاسبات سروکار ندارد. بیشتر دروس این رشته، طراحی است و افراد وقتی وارد دانشگاه و رشته معماری می‌شوند یک سری دروس مقدماتی دارند که دست دانشجو در طراحی راه‌بیفتد.در گذشته دروسی مانند «درک و بیان محیط» در زمینه طراحی دستی بیشتر به دانشجو کمک‌می‌کرد اما آن را حذف‌ و «هندسه مناظر و مرایا» هم بود که اسمش را عوض‌کردند. الان دانشجوها دانشگاه را با دروس بیان و مقدمات طراحی شروع‌‌می‌کنند ومی‌گذرانند. بعد دروس اصلی‌شان را از طرح یک تا 6 می‌گذرانند که در واقع طرح ششم همان پایان‌نامه‌شان است. دانشجویان بعد از دانش‌آموختگی می‌توانند سمت طراحی، دکوراسیون داخلی، مشاور دکوراسیون یا ساخت داشته باشند. همین‌طور می‌توانند سازنده، ناظر، مجری ساختمان و حتی بلاگر این حوزه‌ باشند. متاسفانه طی سال‌های گذشته خیلی از دانشگاه‌ها از همه رشته‌ها در معماری پذیرش‌ دارند.

بعد از بیرون آمدن از دانشگاه، به‌ عنوان یک مهندس معمار چه چیزی در انتظار شماست؟

خیلی از دانشجوها بعد از دانش‌آموختگی بلاتکلیف و سردرگم هستند. رشته معماری گرایش‌های متنوعی دارد و دانش‌آموخته می‌تواند در هر بخش آن فعالیت‌کند. پیشنهاد من این است که ببینید در کدام بخش قوی‌تر هستید و به کدام، علاقه‌مندترید. در رشته معماری بیشتر آقایان دوست‌دارند به عنوان سازنده وارد بحث ساخت‌و‌ساز شوند و خانم‌ها به سمت نرم‌افزارها می‌روند. نرم‌افزارهایی مانند اتوکد، تری‌دی مکس، پست پروداکشن و نرم‌افزارهایی از این دست هستند که بچه‌ها می‌توانند با آن‌ها از همان ترم یک، صاحب درآمد شوند ولی متاسفانه کمتر به آن توجه می‌شود. می‌توانند با مسلط‌شدن به این نرم‌افزارها نما و دکوراسیون داخلی طراحی‌کنند و صاحب شغل و درآمد باشند.

رشته معماری به درد چه کسانی می‌خورد؟

رشته معماری به درد کسانی می‌خورد که به این رشته عشق و علاقه دارند و از شب‌بیداری‌های معماری نمی‌ترسند. اصولا دانشجوی معماری باید کارهای طراحی را انجام‌دهد که بسیار زمان‌بر است. حتی کلاس‌ طراحی6ساعته است و دانشجو باید در طول این مدت در کلاس، خودش پشت میز بنشیند و طراحی‌کند. بعد به خانه برود و بین 2تا3 روز بعد همان طرح را به عنوان پروژه تحویل‌دهد. معماری شب‌بیداری دارد و قطعا فقط عشق و علاقه می‌تواند به دانشجوها در این مسیر کمک‌کند.

بعضی رشته معماری را یک رشته لطیف و کم‌دردسر می‌دانند. از سختی و چالش‌های ‌آن بگویید.

براساس چیزی که بین دانشجوهای معماری جاافتاده است آن‌ها در دروس طرح با هم رقابت دارند و می‌خواهند نمره بالا بگیرند. متاسفانه دانشجو بعد از این که 4سال درس می‌خواند و می‌خواهد وارد بازار کار شود می‌بیند بین واقعیت و چیزی که در دانشگاه، آموزش دیده اختلاف است. باید 3سال از گذراندن دوره کارشناسی معماری گذشته‌باشد تا یک مهندس معمار بتواند در آزمون‌های نظام مهندسی شرکت‌کند. دانش‌آموخته‌ها فکر می‌کنند دروسی که در دانشگاه‎ گذراندند کمک‌شان می‌کند که آزمون‌های نظام را هم با موفقیت بگذرانند ولی متاسفانه این طور نیست. برای این آزمون باید 22جلد کتاب را که مطالب‌شان کاملا متفاوت از دانشگاه و تخصصی‌تر است، بخوانند. البته امتحان به صورت کتاب‌باز است. آن‌ها اگر در این آزمون موفق شوند می‌تواند مهر طراحی، نظارت یا اجرا را بگیرند و با آن کارشان را شروع‌کنند. تنها مسیری که به دانشجوها و دانش‌آموخته‌ها کمک‌می‌کند این است که دنبال علاقه‌شان بروند و ببینند کدام بخش، جذب‌شان می‌کند چون سرفصل‌ها در طول ترم برای آن‌ها کافی نیست. برای مثال در طول یک ترم نمی‌شود نرم‌افزارهای تخصصی را به طور کامل آموزش‌داد یا دانشجوهایی که به بخش ساخت‌و‌ساز علاقه‌دارند بیشتر با جزوه پیش‌می‌روند و با یک ساختمان واقعی و روند ساخت آن آشنایی ندارند.

در معماری چه چیزهایی به موفقیت‌تان کمک‌می‌کند؟

تجربه‌ای که من دارم و شاید بقیه استادان با من موافق نباشند این است که دانشجویانی که از طریق رشته تجربی وارد معماری می‌شوند، قوی‌تر و موفق‌ترند. چرایش را می‌توانم به بحث تجسمی ارتباط‌دهم. در رشته تجربی دانش‌آموز را با یک سلول، عضو، اجزای اتم و … آشنامی‌کنند. آن‌قدر تصاویر زیادی دارد که دانش‌آموز از لحاظ ذهنی قوی‌تر است. در دوره کارشناسی معماری هم معمولا طرح‌هایی از دانشجو می‌خواهند که انتزاعی و تجسمی است. احساس‌می‌کنم تجربی‌ها خیلی‌ راحت‌تر نسبت به کسانی که ریاضی و دیگر رشته‌ها را خواندند، در معماری پیش‌می‌روند. معماری آمیخته‌ای از علم و هنر است و علاوه بر مهندسی، به هنرمندی و خلاقیت نیازدارد. برای مثال حتی یک صفحه کتاب‌خواندن در روز می‌تواند به معماری کمک‌کند. حتی موسیقی به طراحی و خط‌کشیدن کمک‌کننده است. شما هر قسمت از حواس پنج‌گانه‌تان را تقویت‌کنید می‌تواند به موفقیت‌تان کمک‌کند؛ حتی استفاده از عطر باران در قسمتی از پروژه‌تان.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up