• شناسه خبر : 74762
  • تاریخ انتشار : 12 بهمن 1402 - 02:57

آشنایی با چالش‌های رشته هوشبری یکی از رشته‌های کاربردی علوم پزشکی و پراسترس در اتاق عمل.

معرفی رشته هوشبری

نویسنده : اکرم انتصاری 

من کی‌ام؟

من مژگان دبیریان کارشناس هوشبری هستم. الان هم در بیمارستان در دوره تمدید طرح به عنوان کارشناس بیهوشی در بالین مشغول به کار هستم.

در رشته‌ هوشبری چه خبر است؟

هوشبری در مقطع کارشناسی پیوسته شاخه‌ای از علم پیراپزشکی است و دانش‌آموختگان این رشته با وسایل، تجهیزات و داروهای بیهوشی و کاربردهای آن آشنا می‌شوند. کار اصلی هوشبر آرام‌کردن درد بیمار حین و بعد از عمل جراحی است. دوره کارشناسی هوشبری ۴ ساله است و دانشجویان این رشته باید ۱۳۴ واحد درسی را برای گرفتن مدرک کارشناسی هوشبری بگذرانند که 34 واحد آن مربوط به واحد درس‌های کارآموزی‌ و عملی است. آرامش و امنیت روانی در رشته هوشبری متوسط است، بازار کار به نسبت خوب است و زمان کمی طول‌می‌کشد تا وارد بازار کار شوید. سختی کارتان متوسط است و شانس قبولی زیر 200 ‌ نفر در دانشگاه‌های برتر کشور را دارید و می‌توانید به بورسیه تحصیلی هم فکرکنید.

بعد از دانش‌آموختگی چه چیزی در انتظار شماست؟

دانش‌آموختگان رشته هوشبری مانند دانش‌آموختگان پزشکی و بعضی رشته‌های پیراپزشکی بعد از پایان تحصیل باید طرح دو ساله هوشبری در مناطق محروم را بگذرانند که درباره آقایان به عنوان دوره خدمت سربازی به حساب ‌می‌آید. گذراندن طرح هوشبری اجباری و غیرقابل خرید است. این دانش‌آموختگان می‌توانند در هرجایی که به بیهوشی بیماران نیاز است مشغول‌کار شوند، پس می‌شود گفت محیط کاری ما بیمارستان‌ها، مراکز درمانی، کلینیک‌ها، درمانگاه‌های دولتی و خصوصی است. با وجود این‌که همه تیم‌های پزشکی در اتاق عمل به دستیار هوشبری نیاز دارند می‌توان گفت این رشته از بازار کار نسبتا خوبی برخوردار است.

رشته هوشبری به درد چه کسانی می‌خورد؟

این رشته برای کسانی که رویای پزشک‌شدن دارند، اما رتبه مناسب را نمی‌آورند خوب است، اما یکی از بزرگ ترین عیب‌های این رشته، اضطراب بالای آن است. هوشبران پابه‌پای سایر پرسنل اتاق عمل باید مراقب وضع بیمار باشند و این سرعت و تسلط فرد را می‌طلبد. برای همین کسانی باید به سراغ رشته هوشبری بروند که می‌توانند هوش و سرعت خوبی در انجام کارها داشته‌ و با اعتمادبه‌نفس باشند. دانشجویان رشته هوشبری باید از روابط‌عمومی خوبی برخوردار باشند تا بتوانند با بیمار خوب ارتباط ‌بگیرند و او را از روند بیهوشی باخبر‌کنند. همچنین باید طاقت‌شان زیاد باشد و تحمل دیدن صحنه‌های ناخوشایند و خون‌ریزی را هم داشته ‌باشند.

در این رشته چه چالش‌ها و دردسرهایی دارید؟

دستیاران بیهوشی زیر نظر متخصص بیهوشی کار می‌کنند؛ باید تابع نظرات متخصص بیهوشی باشند و بدون دستور او کاری انجام‌ ندهند. در صورتی که برای بیمار از لحاظ بیهوشی اتفاقی بیفتد در درجه اول متخصص بیهوشی و بعد هم کارشناس بیهوشی باید پاسخگو باشد. کارشناسان بیهوشی متناسب با حجم کار و اضطرابی که متحمل‌می‌شوند در مقایسه با سایر رشته‌های پزشکی حقوق کمی دریافت‌می‌کنند، پس کارشناسی هوشبری یکی از پراسترس‌ترین شغل‌هاست.

چطور می‌توان در رشته هوشبری به مقاطع بالاتر تحصیلی و موفقیت رسید؟

قبل‌تر تحصیل در رشته هوشبری در مقطع کارشناسی ارشد امکان‌نداشت و دانشجویان رشته هوشبری برای تحصیل در مقاطع بالاتر می‌توانستند برخی زیرشاخه‌های رشته‌های علوم پزشکی شامل مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)،مهندسی پزشکی (زیست مواد )، اپیدمیولوژی، آمار زیستی، آموزش بهداشت، پرستاری مراقبت‌های ویژه، نانو کنولوژی پزشکی و… را انتخاب‌کنند. اما اکنون چند سالی ا‌ست که کارشناسی ارشد آموزش بیهوشی به مواردی که نام بردم، اضافه‌شده‌است. دانش‌آموخته‌ها می‌توانند با گرفتن مدرک کارشناسی ارشد به تدریس در دانشگاه بپردازند و حتی اگر خواستار استادی نباشند می‌توانند در بالین کار کنند، اما برای گرفتن مدرک دکترا باید رشته‌ای به‌جز بیهوشی را در نظر بگیرند، زیرا متخصص‌ها اجازه گرفتن مدرک دکترای بیهوشی را به کارشناسان نمی‌دهند.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up