• شناسه خبر : 74412
  • تاریخ انتشار : 16 آذر 1402 - 03:58

مهندس خط و سازه‌های ریلی چه کارمی‌کند و کاربردها و چالش‌های این رشته کمتر شناخته‌شده در بین رشته‌های مهندسی چیست؟

واگن مترو

نویسنده : اکرم انتصاری | روزنامه نگار

من کی‌ام؟

من مهدی اکبری هستم، 40ساله. مدرک مهندسی خط و سازه‌های ریلی را از دانشگاه علم‌وصنعت گرفتم و در حال حاضر سرپرست نظارت روسازی و ریل‌گذاری خط 2 و 3 قطار شهری مشهد هستم.

در رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی چه خبر است؟

از آخر به اول پاسخ می‌دهم. همه می‌دانیم حمل‌ونقل ریلی ایمن‌ترین نوع حمل‌ونقل از لحاظ بار و مسافر است. صرفه‌جویی در هزینه و زمان، ایمنی بالا، ایجاد فضای مدرن شهری یا بین‌شهری، آسایش مسافرین، راحتی و بستری مهم جهت کمک به کاهش آلودگی محیط زیست، کمک به معضل ترافیک کلان‌شهرها، جابه‌جایی راحت و منظم مسافرین و کنترل ازدحام جمعیت در مورد پروژه‌های داخل شهری از ویژگی‌های مثبت و مهم این نوع حمل‌ونقل است. رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی یکی از رشته‌های سه‌گانه مهندسی راه‌آهن است که در بحث ریلی اهمیت بالایی دارد. این رشته، بیشتر به مباحث طراحی و اجرای خطوط ریلی با توجیه فنی و اقتصادی در مباحث روسازی و زیرسازی مسیر ریلی به‌ عنوان بستر روسازی می‌پردازد. برخلاف این که سال‌ها از افتتاح دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت تهران می‌گذرد نسبت به بسیاری از رشته‌های فنی و مهندسی در ایران، رشته تحصیلی نوپایی به‌حساب می‌آید. متاسفانه ما زمان تحصیل و بعد از ورود به بازار کار مرتبط متوجه‌ شدیم برخی واحدهای درسی باید در دانشگاه تدریس می‌شد و متاسفانه نشد. البته در سال‌های گذشته تلاش‌هایی برای اصلاح واحدهای درسی صورت‌گرفته ‌است. یادم هست که پس از ورود به پروژه‌های ریلی و مباحث پیش‌رو در برخی موارد نیاز به جست‌وجوی مطالبی داشتم که در دانشگاه به آن‌ها پرداخته نشده ‌بود.

بعد از بیرون آمدن از دانشگاه، چه چیزی در انتظار شماست؟

با توجه به نوع رشته تحصیلی، امکان ادامه تحصیل مرتبط در دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور امکان‌پذیر است. در مورد بازار کار، دانش‌آموختگان این رشته تحصیلی، می‌توانند درصورت جذب نیرو در شرکت راه‌آهن یا قطارشهری استخدام‌ شوند. همچنین در پروژه‌های ریلی با توجه به این‌ که معمولا پروژه‌های بزرگ و ملی محسوب می‌شوند در ارکان مختلف پروژه‌ها که بسیار قدرتمند هستند و کار دقیق فنی و مهندسی انجام‌ می‌دهند، مشغول‌به‌کار ‌شوند و با توجه به اشتراک بیشتر دروس مهندسی عمران و مهندسی خط و سازه‌های ریلی، توانایی فعالیت در بخش‌های عمرانی را هم دارند. این رشته در خارج از کشور نیز بازار کار قدرتمندی دارد.

رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی به درد چه کسانی می‌خورد؟

با توجه به محدودیت‌های پروژه‌های ریلی به‌خصوص داخل شهری و شرایط موجود در پروژه‌های بین شهری، با چالش‌های پی‌درپی در طول فعالیت در این عرصه مواجه ‌خواهید شد. به همین دلیل، توانایی حل چالش‌ها، داشتن روحیه جنگجو و پرتلاش و به روز بودن، از مهم‌ترین ویژگی‌هایی‌‌ است که باید افراد علاوه بر توانایی‌های فنی-مهندسی و تخصصی برای فعالیت در بازار کار ریلی داشته ‌باشند.

جایگاه این رشته در بین سایر رشته‌های مهندسی از نظر شغلی و آینده کاری چطور است؟

رشته مهندسی خط و سازه‌های ریلی باتوجه به گسترش صنعت ریلی در کشورمان، نسبت به سایر رشته‌های مهندسی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. اجرای پروژه‌ها در داخل یا خارج از شهر درشرایط بسیار چالشی مانند کار در تونل، مناطق پرازدحام شهری و محدودیت‌های فضایی نسبت به سایر پروژه‌های عمرانی آزادی عملکرد را کم‌ می‌کند و این از سختی‌های کار در این رشته است که البته شیرینی خاص خودش را هم دارد. با توجه به نوع عملکرد یک مهندس خط ‌و سازه‌های ریلی نمی‌توان از درآمد خوب یا بد صحبت‌کرد. معتقدم آدم به هرکاری که علاقه داشته‌باشد، می‌تواند از همان کار، درآمد بسیار خوبی داشته‌باشد و این موضوع به نگرش و میزان بهره‌مندی از توانایی و تخصص‌ بستگی دارد.

در مهندسی خط و سازه‌های ریلی چه چیزهایی به موفقیت‌تان کمک‌ می‌کند؟

خود من روزی که پروژه افتتاح‌ می‌شود و پابه‌پای شهروندان و همراه دیگر همکاران و دست‌اندرکاران پروژه سوار قطار می‌شوم. وقتی لبخند رضایت و حس استفاده از حمل‌و‌نقل مدرن را در چهره شهروندان آن محدوده می‌بینم احساس موفقیت ‌می‌کنم و از ته دل خوشحالم. احساس غرور می‌کنم و همه خستگی‌ها و چالش‌ها را فراموش‌می‌کنم. بدون‌تردید تلاش، صبر و توکل به خدا در هر عرصه‌ای به موفقیت منجر خواهدشد هرچند من خودم را آدم موفقی نمی‌دانم.



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

up